Itä-Hämeen Autoteknillinen Yhdistys ry

Tapahtumat 2015

 

TAMMIKUUN KUUKAUSIKOKOUS 29.1

Vilko Oy, Rautetie 1, 15550 Nastola

Vuoden alkajaisiksi lähdettiin reissulle naapurikuntaan Nastolaan, tulevaan Lahteen.

Tutustuimme Teemu Koiviston tehtaanvaltaukseen.  Alunperin puunjalostustehtaana

aloittanut kiinteistö on jalostumassa monitoimitilaksi, jossa niin tuotetaan, asutaan, varastoidaan

kuin korjataankin.

Ihmeteltävää riitti puulämmitysjärjestelmässä, sammutussysteemissä sprinklereineen ja

niskat mutkalla tiirailtiin katossa risteilevää ilmastointiputkien paljoutta.

Kyllä riittää vuosiksi eteenpäin kehiteltävää ja uusia mahdollisuuksi, siitä yhdistysväki oli

yksimielistä.  5500 m2 ei ole pikkuverstas uudelleenjalostettavaksi !

 

VUOSIKOKOUS 26.2

Yhdistykselle valittiin uusi puheenjohtaja, Olli Mykrä

Muuten toimihenkilöt jatkavat entiseen malliin, hallituksen ym. näet kohdasta "toimihenkilöt"

 

MAALISKUUN KUUKAUSIKOKOUS 26.3

KP-varaosa ja tarvike Oy, Koulukatu 5, 18100 Heinola

Tutustuimme Heinolan uusimpaan varaosa- ja tarvikeliikkeeseen.

Vieraanvaraisen tarjoilun lomassa kuulimme tuotevalikoimasta, joka sisältää mm.

VATA-työkaluja, auton moottori- ja jarruosia, voiteluaineita, autokemikaaleja, Bockmann työ- ja

huomiovaatteet ja työkengät.

Mitä varastosta ei löydy, saadaan vikkelästi tilaamalla, vakuutti lupsakka isäntä!

 

HUHTIKUUN KUUKAUSIKOKOUS 23.4

Gates -hihnakoulutus

kouluttajana Jarkko Lehtinen, Gates Europe BVBA

aiheena oli jakohihnat, kiristimet, ohjainpyörät, vesipumput ja moniurahihnat.

Jarkko Lehtinen kertoi mm. hihna/jakoketju-vaihtoehtojen kehityshistoriasta, asennuksen erikoistyökaluista,

asennusohjeista ja asennuksen virheistä seurauksineen

 

TOUKOKUUN KUUKAUSIKOKOUS 20.5

Kouvolan aikuiskoulutuskeskus, Taitajantie 2, Kouvola

Tapahtuman isäntänä toimi Pasi Kahelin, joka esitteli innostuneelle yhdistysväelle

Motorsport Mechanics Education-koulutusosastoa, jossa opetuskin käy englannin kielellä.

Koulutettavat ovat mukana Pasin johdolla myös F4-kilpureiden huoltotoiminnassa.

Näimmekin Ahveniston kilparadalla kiitäneiden formuloiden nurjemman puolen, niistäkin

murtuneista kappaleista pitäisi taas koota kilpakuntoista kalustoa.

Pasi Kahelin kertoi myös F4 tallista, rahoituskuvioista ja kilpailuohjelmasta.

Samoja kilpureita lähdemme 28.8.-30.8.2015 seuraamaan Pärnuun.

 

Pärnun Formula4 -matka

Pärnussa 28.8.-30.8.2015 SMP F4 -kisoissa Idyllisessä Pärnussa voi siis tehdä paljon muutakin kuin liota kylpylöissä ja tallustella hienoa hietarantaa... Yhdistyksen reissuun lähti 23 matkaajaa, joista nuorimman kaksivuotispäivä oli vielä edessä. Perjantaina M/S Superstar kuljetti meidät Tallinnaan ja bussilla jatkoimme hotelli Pärnuun. Lauantaina maukkaan aamiaisen jälkeen virkeä joukkomme suuntasi kohti Audrua ja Pärnu auto24ringiä.

Auto24ring -rata avattiin 1990-luvulla ja nykyiseen muotoonsa korjattiin ja laajennettiin 2012. Radan pituus on 3,2 km ja sillä on FIAn luokitus 3. Toukokuussa 2015 kävimme tutustumassa Pasi Kahelinin opastuksella F4 ajokkien huoltoon Kouvolan Aikuiskoulutuskeskuksessa ja nyt pääsimme seuraamaan samoja autoja tositoimissa. SMP F4 -mestaruussarja on uusi FIA:n F4-konseptin mukainen formulasarja, joka ajetaan kaudella 2015 Suomessa, Venäjällä ja Virossa. Sarjan operaattorina toimii Koiranen GP yhteistyössä AKK-Motorsportin kanssa. Luokkaan panostaa FIA:n lisäksi myös venäläinen SMP Racing.

F4 -luokka on suunniteltu kartingin jälkeen ensimmäiseksi kilpa-autoluokaksi nuorille kuljettajille. Kaikilla kuljettajilla on täsmälleen samanlainen auto eli kyse on ns. yksityyppiluokasta. Autot tekee Tatuus , moottori on Fiath Abarth 1400 cc Turbo, noin 160 hv. Kuusivaihteinen vaihteisto, "läppä"rattivaihteet, Brembon 2 -sylinteriset jarrut ja Oram säädettävät iskarit. SMP F4 -mestaruussarjan suomalaisnimiä ovat 15-vuotias Niko Kari, Niclas Nylund 19 v ja Aleksanteri Huovinen 18 v. Pärnun kolmesta lähdöstä Niko Kari oli kahdesti toinen ja voitti viimeisen lähdön. SMP F4- mestaruussarjassa Pärnun kisan jälkeen hän johtaa, Venäjän V Atoev on toisena , Aleksanteri Huovinen kolmas ja Niclas Nylund kuudes. Seuraava kisa on Moscow Raceway 4.-6.9.2015.

Sarjan kokonaiskustannus on 150000 euroa kuljettajalta ja kunnian ja maineen lisäksi voittaja saa 350000 euron stipendin FIA F3 Euroseries -sarjaan kaudelle 2016. Näistä nuorista lupauksista kuullaan vielä !

Seurasimme myös Formula Renault 2000 sekä BMW 325 Scandic Cupin lähdöt ja vauhdikkaan päivän jälkeen linja-autokyyti hotellille tuntui peräti rauhalliselta ja vakaalta. Kävelykadulta löysimme viihtyisän ravintolan yhteisen illanvieton tyyssijaksi ja pääsimme ruokailun lomassa kertailemaan päivän tapahtumia ja suunnittelemaan seuraavan päivän Tallinnan kierrosta. Aamiaistankkaus, huoneiden luovutus ja sen jälkeen kohti Tallinnan vanhaa kaupunkia ja sataman ostoskeskusten houkutuksia. Kaikki ehtivät laivaan ja M/S Finlandia suuntasi keulan kohti Suomea. Matkan saldo oli kaikinpuolin hyvä, koska uutta reissua jo alettiin suunnitella. Miten olisi junamatka Pietariin?

Varikkotunnelmaa Pärnu Auto24ringillä - oikealla yhdistyksen puheenjohtaja Olli Mykrä